Jak właściwie należy przykleić lusterko wsteczne?

Każdemu aktywnemu użytkownikowi samochodu zdarzyło się lub może się zdarzyć urwanie lusterka wstecznego. Wobec tego warto wiedzieć, jak sobie w takiej sytuacji poradzić oraz jak je właściwie przykleić. Wszystko zależy od tego ile czasu mamy na operację tego przyklejenia – czy możemy poświęcić na to więcej czasu czy też awaria taka przytrafiła nam się na przykład na wyjeździe i musimy mieć przyklejone lusterko „na już”.

Przyklejanie lusterka, a rozszerzalność cieplna

Właściwie należy przykleić sam uchwyt lusterka, a dopiero kiedy zostanie dobrze przytwierdzony wsunąć do niego lusterko. Do tego celu nie należy jednak używać ogólnie dostępnych klejów typu kropelka itp. Koszt takiego kleju jest dosyć niski i z pewnością przykleimy nim lusterko, jednak w niedługim czasie możemy liczyć na kolejny wydatek, a mianowicie wymianę pękniętej szyby. Przyczyną tego jest różnica pomiędzy współczynnikiem rozszerzalności cieplnej metalu (z którego wykonana jest uchwyt lusterka) i szkła. Kiedy zostawimy samochód na słońcu metalowy uchwyt pod wpływem ciepła rozszerzy się znacznie szybciej niż szkło i w rezultacie spowoduje pęknięcie szyby.

Kleje do montażu lusterek

Do przyklejenia lusterka wstecznego trzeba więc użyć specjalnego kleju do szyb samochodowych. Przed właściwym przyklejeniem lusterka należy odtłuścić powierzchnię szyby do której chcemy je przytwierdzić oraz zastosować podkład od kleju do szyb samochodowych tzw. primer. Następnie można przystąpić do przyklejenia uchwytu lusterka. Samo lusterko powinno być z niego wyjęte. Wszystko zależy od szybkości wiązania kleju , ale najbezpieczniej jest je zamontować po około 24 godzinach od momentu przyklejenia uchwytu. Wadą tego typu montażu jest właśnie to, że nie możemy skorzystać z lusterka wstecznego od razu. Innym rozwiązanie jest montaż lusterka wstecznego na kleju typu Loctite. Kleje te niwelują różnice w rozszerzalności pomiędzy metalem, a szkłem. Mają bardzo krótki czas wiązania i przyklejają uchwyt na sztywno. Maksymalnie po kilkunastu minutach można do niego założyć lusterko. Kleje tego typu są zazwyczaj dwuskładnikowe. Jeden składnik to aktywator, a drugi to klej właściwy. W praktyce wygląda to tak, że należy spryskać wybrane miejsce aktywatorem, a następnie posmarować powierzchnię uchwytu cienką warstwą kleju i przytwierdzić go do szyby. Po kilkunastu minutach można włożyć lusterko. Mimo dużej skuteczności tego typu klejów nie powinno się ich stosować do dużych powierzchni. (Powierzchnia uchwytu nie powinna przekraczać 7cm²). Na rynku dostępne są również gotowe zestawy kleju służące do przyklejania lusterek do szyb. Takie, które w sam raz wystarczą na jedno lusterko. Przed ich użyciem należy jednak zapoznać się z parametrami kleju. Jeżeli uchwyt lusterka przekracza 7 cm kwadratowych nie powinno się go przyklejać na sztywno. W takim wypadku lepiej użyć kleju do szyb, który jest bardziej elastyczny.

Przyklejanie lusterek w samochodach typu Ford

Inna zasada przyklejania lusterek dotyczy samochodów marki Ford. Tutaj bowiem nie używamy kleju, a specjalnej taśmy dwustronnej. Przed przystąpieniem do klejenia należy oczyścić zarówno uchwyt lusterka, jak i to miejsce na szybie, do którego lusterko ma być przytwierdzone (zazwyczaj jest ono oznaczone kolorem czarnym). Kiedy mamy już odtłuszczone obie te powierzchnie naklejamy kwadrat o wymiarach 12cm na 12cm na uchwyt lusterka, ściągamy zabezpieczenie taśm z drugiej strony i przyklejamy je w wyznaczonym miejscu do szyby. Zastosowana taśma jest bezpieczna dla szyby, ponieważ skutecznie eliminuje różnicę w rozszerzalności cieplnej szkła i metalu. Jedyną wadą jest to, ze zabieg taki zazwyczaj po około dwóch latach trzeba będzie powtórzyć.

2018-07-10